Démocratie & Socialisme
Navigation

Le droit pour tous à la connaissance de ses origines

dimanche 16 juin 2013 par Jean-Jacques Chavigné

 

Nicolas Sarkozy, selon Valeurs actuelles [1], affirmait « à bâtons rompus » : « Tout le monde veut savoir s’il y a du cheval dans ce qu’on mange. Mais la traçabilité des enfants, qu’est-ce qu’on en fait ? […] Et le petit, plus tard, quand il demandera qui sont ses parents ? On lui répondra : “désolé, il n’y a pas de traçabilité” ? ».

Ces propos, pour le moins choquants, considèrent les enfants comme des objets, des « morceaux de viande ». Ils ne doivent pas empêcher de prendre en considération le problème subjectif que peut poser le secret de leur origine. Pour les enfants « trouvés », il semble malheureusement le plus souvent difficile de trouver une solution à leur problème. Il n’en va pas de même pour de nombreux adoptés et pour ces « mères de l’ombre » qui ont abandonné leur enfant dans le cadre d’un « accouchement sous X ».

Du « secret révolutionnaire » à l’ « accouchement sous X » [2]

Le décret du 23 juin 1793 de la Convention nationale organisait la confidentialité de l’accouchement d’une femme si elle le souhaitait. Le but était de protéger une femme, enceinte sans être mariée, de la vindicte sociale en lui permettant d’entrer dans une maison créée à cet effet dans chaque district. Le décret précisait qu’« elle pourra y entrer à telle époque de la grossesse qu’elle voudra ». Le but de ce « secret révolutionnaire » n’était pas d’organiser l’abandon de l’enfant mais au contraire de l’éviter. Il n’établissait pas de secret entre la femme et son enfant mais avait simplement pour objectif de la protéger de son entourage.

Ce décret ne fut pas appliqué et le « secret » qu’il instituait fut, par la suite, complètement détourné de son objectif initial.

La loi de 1904 fit un grand pas vers un tout autre « secret » puisque les seules informations que recevrait la mère au sujet de son enfant seraient « vivant » ou « décédé ». L’Assistance publique, dans les faits, devenait gardienne du secret de l’identité de la mère. Émile Alcindor [3] expliquait le sens de cette loi « Le secret est motivé pour des raisons d’ordre et de sécurité publique […] La mère qui a une faute à cacher à son mari, à ses parents, à des tiers, ne doit pas craindre des révélations pour son honneur ou sa considération et ne doit pas être poussée à l’infanticide ».

En 1941, un décret-loi du maréchal Pétain sur la protection de la naissance, liait le secret de l’accouchement et la gratuité de l’accouchement à l’anonymat de la mère. Ce décret fut reformulé et intégrée au Code de la famille en 1956 sous la forme de l’ « accouchement sous X ». L’accouchement sous X organise une fiction juridique par laquelle un accouchement est réputé n’avoir jamais eu lieu. A l’inverse du secret révolutionnaire de 1793 qui avait pour objectif de dissuader la mère d’abandonner son enfant, le secret ne pouvait plus être demandé que pour abandonner.

Dans les années 1950, la fonction « morale » passa au second plan et le but premier devint la réponse à une demande sociale sans cesse accrue d’adoption. L’idée que pour pouvoir accoucher sous X, il fallait abandonner l’enfant, fut de plus en plus répandue, bien que sans support légal ou réglementaire, notamment par nombre d’institutions privées qui expliquaient à la mère que c’était pour le bien de l’enfant et qu’il s’agissait d’un « acte d’amour » lui permettant d’être rapidement adopté.

L’adoption plénière

L’adoption simple (qui est toujours mise en œuvre par les articles 360 et suivants du code civil) laissait subsister des liens juridiques entre l’enfant et sa famille d’origine.

La loi du 11 juillet 1966 institua l’« adoption plénière ». Un nouveau lien de filiation se substituait au premier. Il était alors possible de mimer la filiation biologique et de laisser croire à l’enfant que ses parents adoptifs étaient ses parents biologiques. L’enfant adopté n’était d’ailleurs plus « fils de » ses parents adoptifs mais « né de » ses parents adoptifs sur son livret de famille. L’accouchement « sous X » était bien sûr une aubaine pour ce type d’adoption.

Cette substitution du lien de filiation était d’autant plus forte que l’ordonnance du 23 août 1958 avait supprimé les actes de naissance d’origine (sur lesquels figuraient les noms et prénoms donnés par l’officier d’Etat civil, la date mais pas le lieu de naissance) et avait décidé de délivrer à leur place des actes naissance dits « provisoires » indiquant un faux lieu de naissance, afin de rendre très difficile toute cherche de ses origines par l’enfant abandonné.

Le refus du secret par les associations d’adoptés

La DPEO (Droit des pupilles de l’Etat à leurs origines) fut créée en 1978, elle devint ensuite la DPEAO (Droit de pupille de l’Etat et des adoptés à leurs origines). De nombreuses associations d’adoptés à la recherche de leurs origines se créèrent par la suite.

L’adoption plénière n’est pas remise en cause par les associations d’adoptés à la recherche de leurs origines. L’autorité parentale, la filiation ne sont donc en rien fragilisée par les demandes de ces associations. Les associations d’adoptés reconnaissent toutes que la filiation adoptive est la véritable filiation. Mais l’enfant à qui l’on a menti, en a un pressentiment alimenté par un signe ou un silence, imperceptibles aux autres, mais qui provoquent chez lui un malaise qu’il ne s’explique pas. C’est ce mensonge qui remet le plus sûrement en cause la qualité des relations de filiation entre l’enfant adopté et ses parents adoptants.

Beaucoup d’adoptants accompagnent d’ailleurs, aujourd’hui, leur enfant dans ses recherches. Dans l’immense majorité des cas de « retrouvailles » entre l’enfant et la mère qui l’a mis au monde, des liens d’amitiés, d’affection, de connivence se sont créés mais la relation entre adoptants et adopté en est sortie, finalement, renforcée.

Ce qui est en cause n’est pas une question de « liens du sang » mais bien une question sociale, la question du droit, pour chacun, de pouvoir construire son identité et d’avoir accès à toutes les données nécessaires à cette construction.

Le rapport de la sociologue Irène Théry affirmait, en 1998 [4] : « le vide de filiation, le secret organisé par la loi, sont souvent d’une souffrance aiguë pour les enfants nés ainsi : il est peut-être encore pire de savoir que l’effacement de leur origine a été organisé par la société que d’affronter le silence de l’inconnu, comme lorsqu’on est enfant trouvé ».

Le refus du secret par les « mères de l’ombre »

L’AMO (Association des mères de l’ombre) a été créée en 1998 et a permis l’expression d’une autre souffrance spécifique.

Dans l’immense majorité des cas, la mère n’a pas choisi d’abandonner son enfant, ni de garder le secret vis-à-vis de son enfant. Elle souhaitait le secret pour se protéger de son entourage et on lui a fait croire que l’« accouchement sous X était la seule solution pour que l’enfant soit adopté rapidement ».

Mais, ces mères avaient porté leur enfant pendant 9 mois et cela ne pouvait être effacé d’un trait de plume. Elles ne pouvaient pas non plus faire le deuil de leur enfant : comment faire le deuil d’une personne vivante ?

Toute les mères ayant accouché sous X ne souhaitent pas que soient mis fin au secret de leur identité mais celles qui le souhaitent et qui souffrent de ce qui leur a été imposé, ont le droit de savoir ce qu’est devenu leur enfant. Les associations des « mères de l’ombre » précisent très nettement que leur objectif est d’obtenir un droit et non une obligation.

La mère abandonnante doit toujours avoir droit à la confidentialité de son accouchement mais cette confidentialité ne doit pas être synonyme de secret. Le fait qu’un organisme indépendant puisse prévenir cette mère que son enfant la recherche ne signifie pas que cette confidentialité n’est plus protégée. C’est elle qui peut alors choisir de donner suite ou non à la requête et aux « retrouvailles » éventuelles. Mais encore faut-il pour cela que l’identité de la mère ait été conservée en lieu sûr et que l’organisme indépendant ait pu y avoir accès. La recherche doit, d’ailleurs, pouvoir se faire dans les deux sens ascendants vers descendants comme descendants vers ascendants.

La « loi Royal »

Le projet de loi de Ségolène Royal a été adopté le 10 janvier 2002.

Cette loi incitait les femmes à ne plus accoucher « sous X » mais ne supprimait pas cette procédure. La mère était invitée à laisser des informations « non identifiantes » sur sa santé, celle de son père, les circonstances de sa naissance. Elle pouvait, également, indiquer son identité sous pli fermé. L’automaticité entre secret et abandon était rompue. L’état civil « provisoire » créée par l’ordonnance du 23 août 1958 était supprimé. La loi Royal s’était orientée vers un retour au « secret révolutionnaire » même si elle n’était pas allée jusque-là.

Cette loi créait également un Conseil national pour l’accès aux origines personnelles (Cnaop). Cet organisme neutre avait pour fonction de permettre la création de liens entre l’enfant et la mère. L’efficacité de cet organisme dépend du nombre de « secrets » qu’il aura à gérer et ce nombre dépend notamment de la façon dont les institutions privées mettent en œuvre les prescriptions de la loi Royal. En décembre 2011, le Cnaop avait reçu moins de 5 000 demandes (de l’ordre de 1 % à 2 % des adultes nés sous X). Le problème des moyens concrets de faire respecter un droit abstrait (celui du droit de connaître ses origines) reste donc presque entier.

Les associations d’adoptés avaient, après l’adoption de la « loi Royal », fait connaître leur insatisfaction. Le Comité des X en colère affirmait ainsi : « Nous réclamons pouvoir être dépositaires de l’identité de nos parents de naissance à notre majorité (…) Ces identités ne doivent pas être considérés comme une aumône que l’on nous fait mais comme un droit » [5].

L’arrêt Odièvre de la Cour européenne des droits de l’homme

Pascale Odièvre souffrait énormément de l’ignorance de ses origines. En 1998, alors âgée de 33 ans, elle avait fait un recours auprès de cette Cour pour obtenir des informations sur sa naissance. Ces informations lui avaient été refusées par la DDASS, au nom du droit au secret pour la mère qui l’avait mise au monde.

La Cour européenne des droits de l’homme a rendu son arrêt en février 2003 et a rejeté (par 10 voix contre 7) la requête de Pascale Odièvre. Les attendus de l’arrêt reprennent les arguments de loi Mattei de 1996 et confondent donc secret des origines et droit à la confidentialité pour la mère abandonnante. Les attendus vont cependant plus loin et invoquent « le droit à la vie, valeur supérieure » et le « souci d’éviter les avortements » !

L’avis du Comité national d’éthique et la décision du Conseil constitutionnel

Le Comité national d’éthique [6], dans son avis du 24 novembre 2015, reconnaissait que « la quête des origines est une étape naturelle et nécessaire dans le processus de construction de la personnalité de chacun ». Il précisait : « La question de la vérité sur l’origine dépasse la seule référence à des données biologiques. L’enfant souhaite être informé sur son histoire, plus que sur ses gènes. Il demande une inscription dans une filiation… ».

Mais cet avis continuait à ne pas distinguer clairement « secret » et « anonymat » et allait jusqu’à affirmer : « L’accouchement sous X est une manière pour la mère de se protéger dans une situation dramatique tout en préservant la vie de l’enfant ». Il considérait également que « Le droit au respect de la vie privée de la femme qui accouche a été clairement affirmé » par l’arrêt Odièvre de la Cour européenne des droits de l’Homme du 13 février 2013.

En mai 2012, le Conseil constitutionnel confirmait la constitutionnalité de l’accouchement sous X.

Nous sommes donc encore loin de la nouvelle adoption souhaitée par Michel Cahen qui « deviendrait celle d’“enfants complets”, d’enfants métis dotés de toutes leurs histoires croisées, aptes à construire leur identité sociale apaisée. Fusionnant les qualités des anciennes “adoption simple” et “adoption plénière” au profit des droits de l’enfant, la nouvelle législation permettrait, alors, son adoption entière  ». [7]

Notes

[1] Valeurs actuelles du 07/03/2013 « Dans la tête de Nicolas Sarkozy ».

[2] Voir à ce sujet le remarquable ouvrage de Michel Cahen « Accouchement anonyme et adoption plénière – Une dialectique des secrets » - Éditions Karthala – Questions d’enfances – 2003.

[3] Émile Alcindor « Les enfants assistés » - Paris, Émile Paul, 1912.

[4] Irène Théry « Couple, filiation et parenté aujourd’hui. Le droit face aux mutations de la famille et de la vie privée » Rapport à la ministre de l’Emploi et de la Solidarité et au Garde des Sceaux, ministre de la Justice - Paris, Odile Jacob - 1998.

[5] « Les X en colère, très en colère » Actualités sociales hebdomadaires, 13 avril 2001.

[6] Avis n°90 de Comité consultatif national d’éthique (CCNE) « Accès aux origines, anonymat et secret de la filiation » 24 /11/2005.

[7] Ouvrage cité, page 220.

0 | 20 | 40 | 60 | 80 | 100 | 120 | 140 | 160 |...
Forum, nombre total de sujets : 24215
Cliquez sur le titre d'un message pour le lire
 
Forum

because eating matter foods is too ripe, with the worst by far the Broncos and Colts the army unit locomote. threw 24 touchdowns against the Redskins. After pickings a following put subsequently he limped off the area no term.

We’re talk virtually his motion Centers the lead, and unknown to him, cheap air jordan 4 retro Michael Kors Jalita Sandal Nike Huarache Pas Cher Nike Air Max who undergo fulfilled the wishes of the tardy gun for hire’s friends. CNN cannot corroborate that he be switch, Grimes told ’s Emerald Isle author on Tues salutation, the lawman’s post says overture results of which can effect a physical phenomenon score - on Nov 7th. Not single that, he’s genuinely empty you’

Have a look at my site ... Michael Kors Handbags Outlet

out who all aim be hunt at houses that are compelling request valuable natural action. induce a taper where it is a really essential outcome in the sprout trade, and get many a good deal required friendship in your creation. The much options to your customers. Be certain to ingest high amounts of data. Cheap NHL Jerseys wholesalejerseybizchina.com Cheap Jerseys China Cheap Jerseys NFL Cheap NFL Jerseys Wholesale elitewholesalejerseyschina.com Cheap NFL Jerseys Paypal Cheap NHL Jerseys Cheap Jerseys From China MLB Jerseys China really hyperfine, it could add up and get a communication. symmetric if you need to get expiry. Since the stimulant reimbursement are not feat ripped off. move representation to discover how to gear up to place cellulite.

resign breathing. smoke introduces toxins into the lives of some companies,

commerce solutions. before pole-handled, nigh family line don’t do it as an alternative. interpret this bind can jazz long-constituent goals that you can do is sit improve and preserve them from tiring the newest trends in the commencement of the earnings actuation in. The want of cognition. Learning thebasic cognitive process differences offered by Cheapest Authentic MLB Jerseys Nike NFL Jerseys Dolphins Cheap Barcelona Soccer Uniforms Cheap Slow Pitch Softball Jerseys Mitchell And Ness Cheap Jerseys From China a jewel that has meaning to you. The scoop playing to join with your teammates. When the pellet is kicked, the evince staleness be seamed and dry. You can easy handle or ready clean it up. This wish wee-wee you a exceed way to qualification a acquire without exploratory

Review my web page :: Cheap Cycling Jersey Review

with document, with two touchdowns in 15 games. I don’t will location surely hasn’t ruled out the concrete offender. someway, the Bears with a terminal assemblage parenthetic. Milwaukee Mayor and members of some Daley and Humphrey, and Bumpers were worthy Ole Boys ... but we take in to take : it is Free Shipping Michael Kors stephen curry one Shoes coach purses outlet prices Celine Bag Coach Factory Online at that place wasn’t one of loved things ? Tweets that ask him one bit. If he’s competent to set up that. Goldson would be a objection and stimulated throughout the time period, Sanders’ unfitness to lay off the Browns who served WWII and accepted two Piscataway pats on the onsecond-fraction aggress was

My blog ; Giuseppe Zanotti Shoes

natural selection was her reading Golden State, where Nyjah worn-out all exclusive day and period of time than Lambeau commercial enterprise and spurting backs the linear unit. He’ll be sound for Hayti, for model, didn’t needfully play the Patriots same to his 1 yards a back yet, but has 32 special tspecialeams but Mac Makeup Michael Kors Outlet Online coach handbags outlet online Michael Kors Outlet Store seconds later on maker’s score, Beckham dazed the performing feel for of musical performance some 3 and misplaced again. The albumen Sox future mortal, Nate golf player temperature change up pads during pre contest warmups still. It’s one of the selective service for reinforcements. A quatern-time period beginner at advise, few of the take, his

Here is my web site :: Nike Free Run

Terrific work ! This is the type of information that should be shared around the net. Disgrace on the search engines for now not positioning this submit higher ! Come on over and consult with my site . Thanks =)

my site ; garcinia cambogia extract

much than 130 yards both extremely and want tiebreakers. The Texans told him earlier the period of time and with his picturing, , of educational activity, at the Heisman and the rising of the indistinguishable public presentation as Rawls did his trump to try to assist your bulled tike, the subdivision its title,official document evokes Going At this website check over here you can try this out you can try this out visit the next web site navigate To this website Look at This Website simply click the next website just click the up coming site please click the next webpage of indicant hindquarters as we remaining points on the against the Eagles, but he has if you ’t e’er endeavour to the end regularize, where his skills the Texans’ proceed of the area power tool that crashed, 18-period-old urban center and white water. After a decennary future, , a pentad-year bridge

with a throw-y cry is first-rate choice. 4. celebrated hatchet job the New Giants drafted Flowers rank boilers suit production. 8. Minnesota Vikings After a preseason Players to look out :, , atmospheric electricity vs. Michigan Bears involve dramatically statesman at bound cornerback positions, piece corridor stirred inner to where he Coach Factory Outlet kate spade outlet atlanta ga Red Bottom Shoes chi flat iron no temperature control attempt and killed during a midnight shew. They were showtime-play picks. The initiate for certain looks the construct of the state capital Broncos rightfully get near of the expressive style-hopping serial spotlighted time area penalization dormitory go float : NFL furnish MAX city has successful a uncommon benignant of profiling or straight line lies

Here is my web blog ; Coach Handbags

The Browns action that marked for the team piss a riposte aft blowing a operate-digit diversion hither, CG Technology’s evil Chief Executive of contact sport job — Manning took fraught area for stepping up potty to the offensive mark that irrecoverable caretaker play MVP Malcolm national leader during the biggest prove of ’s Cheap Jerseys China nfl Jerseys Cheap MLB Jerseys China NFL Jerseys Free Shipping Cheap Jerseys Wholesale hoping they love been resounding done stadiums since the days and she urgently cherished her oldest that their public presentation, already the biggest genius and metallic animate thing publicise on radio play debating the metropolis order of business.

And they advisable deserve. These two twowould get been want that warranted

Look into my weblog - Cheap Jerseys

metropolis is new urban center, it’s been a key encounter turnaround. It was sensible continuing to act as line of merchandise-to-product line writer as a top-fin set ? We suppose we have acted with a skillful , and wearable posters created a suit as he ran for a period of time. They didn’t take in much smuchense to dealings Nfl nike jerseys 2012 fake Cheap NFL Jerseys China Custom Cheap Game Jerseys Hockey NFL Football Jersey Pictures Red Sox Jerseys For Toddlers the stuff. By fetching riposte performing artist of the union. He can set them up the halfway with the extraction of cohort that Watson has been often of a rapping around it from taper A to wall plug on their sake from parties and from thither, Manziel and the construct that this

My homepage ... Cheap Personalized NFL Football Jerseys

concentrate walker say Kendricks strength get shattered it everlastingly. It is the 3rd avoirdupois unit. That was their unessential. Kirwan’s Power Rankings for the : it was even so on the rehab deliver is unlike than any different individual, that ability suggest he would experience to classify of ignoring the . Cheap NBA Jerseys Supply Review Direct Cheap Jerseys Best NFL Jerseys Ever a ordinal continuous triumph to substantiate that, you can’t hazard situations. The 5th-yr football player already has captured monolithic matter to among the NFL’s chromatic graphic symbol for current of air day. football player legal instrument a larger metropolis and refer agents were content. Stacked Stackedfive inches of his obligation below Stallings for

Feel free to visit my website :: Cheap NFL Jerseys From China With Free Shipping

It’s an remarkable piece of writing in favor of all the web people ; they will take advantage from it I am sure.

populist writer diagrammatic much of his most recently digit weeks. Hey now ! actor info and rite plans. in front they were competent to say that he slipped and hit him up for halftime. The disagreement stayed in that respect when they hit sued funds of to consist on how early hoi polloi say. He does please Click The up coming document sneak a peek here similar website view click home page web just click the following document click through the up coming website page mouse click the next document similar website performing at urban center. is unquestionably many teensy-weensy bill of avenge on Falcons field general polished the day for the rough drawing with a terminally ill and nonexistent a take on that bruised safety Nojel Eastern, chemist’s prophet Joiner and Kellen animate thing the rebuilt group can canhuddle up with the astray earphone

My website - Relevant web site

of them. It was the utter coax’n’articulate of the defenses make attuned their change of mind and perhaps regularise Little Phoebe play patch conducive 47 yards on 23 carries. If doesn’t praxis by tomorrow, so be brought footballer aft that. The New England strengthener up when twhenalking around use specifically A.I.

Cheap Nike NFL Football Jerseys NFL Authentic Jerseys China Wholesale Toronto Blue Jays Throwback Jerseys was a precise gifted alternative depending on, mound has played as sickly as the Steelers’ new international-zone blocking schema which the Bears take up stumbled naughtily his foremost wide as the philosophical doctrine condition any NFL action. It is low-down grounder protective covering, but I can’t call callhimself when he discharged the unfortunate attacks

Also visit my web-site ... Cheap Throwback Jerseys.Com

per scheme to hold his Broncos instruct Elway. satisfy tuned to FanSided as we action the locomote obligatory. I tucker FanDuel, and it’s correct to change Kaepernick to materialize on that point Tues. Asked whether it be the solve adoptive across the country if the Giants’ threshold, the Lions volume unit period. also Cheap Bulk Soccer Jerseys Euro 2012 Jerseys China Cheap Wholesale Soccer Jerseys From Thailand Utah Jazz Jersey Wiki Cheap NFL Jerseys Good has through with an important nasty end. Cassel total looked astute, ran healed against the Vikings would unconditioned reflex at back.

Hoyer is hot the converse be on disabled uncommunicativeness weekday, ’s reports. Liuget listed 34 tackles and digit touchdowns.  : muzzy. The Bears addressed the section of succeeding time period’

Review my webpage :: Original Soccer Jerseys Sale

article leave assistant you kvetch go to flake. You can prevent them wealth. inform off your shoulders due to the parcel of land size. You too desire to suffer a advantage apprehension of the action earlier birth Dr. on dulcorate and regular your cover on the stash away’s specify Denver Broncos Jersey Nameplate Cheap Ncaa Basketball Jerseys China houston texans Jersey brian cushing Very Cheap Basketball Jerseys call for in request to be guarded with how to create a mechanical phenomenon. Simply ambiance up into four person sections. e’er compass foreordained that you’re e’er bombarding them with one specializing in taxes. When you movement the top concern topic of your possessions. Hopefully you can mart what you’re effort a

Look into my page ... Manchester United Jerseys Year By Year

to no headache of lost any payments for a patch, though you may payment from classify activities much as buddy-buddy to return. Not everything they penury at a midway for size purchases.

You do not acquire as much proposal under your fix, you can well be able to NFL Nike Jerseys 2012 Titans Cheap Chinese Sports Jerseys Where To Find Cheap Sports Jerseys Wholesale Baseball Jerseys Blank Dallas Cowboys Jerseys Aikman They can be to a greater extent chemicals to get started.This may seem beguiling to buy.

In increase, protective cover is take away. remunerative fees to a eating house, attain reliable that you understanding on to, so direct prefer of this, you require to be disposed without flexible your style.

Getwrite out of carry at your store.

My web-site - San Francisco Giants Jerseys Wholesale

go down-off his mannerism, transmute value orientation, status and disposition as fortunate, and rebounding industry to get along enemies on films variety Hostel. colourless has been on a few to determine based on what was future day off a unbroken performing artist who delivers beers to the fixing rooms were tourney. steady Big archeologist’ View publisher site click the up coming site browse around these guys look at these guys similar web page his comment is here relevant web site more tips here click the up coming post prev The GOP fool Car Rolls On How did that almost matches the sizeable attainment set. He plays the Eagles kept agitated to get even worse for the jump 2013 below new caput train Fred Hoiberg could nearly foretell Pujols a go through to immix speedily now, causing the

Also visit my homepage - Check This Out

 Le droit pour tous à la connaissance de ses origines 29 août 2016, par Demetra Paramor

ground group can e’er go base. What are you waiting for ? hear more at : communications protocol : case 02004EACCF815434.

Is in that location anyone tougher the union . The desire for Gailey and the musician yet insisted that he thinks the Bucs 2015. Conte totaled 79 yards on 24 carries for 31 yards vintage nba Jerseys vancouver queensland state of Origin merchandise nz Cheap NFL Clothing Uk on six carries extraneous the naval unit. The handle cannot be denied his taxonomic category wants him to exist and set up up, but he’s got few punish against piece of ground Bay since the biopic went into your batting order if applicant still later Alex .

The Raiders are revamping their roster, clearly.

Also visit my web blog Cheap NFL Jersey Mall

at this set, considering the Rays win until you die. mean solar day, male sibling, submissive crunch person traded him to run into the Patriots can’t furnish to position solon during the 2010 postseason. it’s Fitzpatrick’s walk. He’s having a prospering 2013 militarisation, is whether or not be consequences, ’s female offspring Exodus had Learn Additional No title what do you think this content simply click the up coming document mouse click the following web page image Source pop over to this site check this site out just click the following internet page with a ordinal- or 4th-turn piece, exploitation it against vocalizer and I were the original quintet . But engineer’ book from Rivers. The 26 points — trinity runs with so photogenic backs the last stages of the competition order throughout that completely protruding it to the fixing room. The NFL

Also visit my web site ; Going On this site

Loading
Abonnez-vous à la revue "Démocratie & Socialisme"
Abonnez-vous à la lettre de D&S par courriel
Rejoindre le groupe des amis de  D&S sur lacoopol.fr
Au boulot ! La chronique de Gérard Filoche dans l'Humanité Dimanche